Hej.

Mitt namn är Roza Mohammed Tofek och är 18 år snart. Jag går på Angeredsgymnasiet och läser Personligstil & design. Min blogg kommer handla om mode och design, vad som är inne nu. Jag kommer ha bloggen i 4 veckor.

Regler 1. Om jag lägger ut en av mina egna låtar på Myspace eller i min blogg. Får vem som helst ladda hem den då?

Det gäller att man kollar villkoren för den sajt man laddar upp musiken på. Normalt sett är att om upphovsrättsmannen själv laddar upp en låt utan kopieringsskydd så får vem som helst ladda hem den.

Regler 2. I Sverige är till exempel uppgifter från Skatteverket och domar offentlig handling. Betyder det att det är okej att sprida dem hur som helst?

Alla får ta del av offentliga handlingar, men det betyder inte att man får sprida alla uppgifter i handlingar på nätet. Att till exempel namnge en brottsling kan vara förtal. Men om handlingarna avidentifierats (namnen strykts) och det inte finns några övriga etiska hinder går det att publicera dem på sin blogg. Då går det också att sammanställa flera domar inom ett visst ämne.

Regler 3. Jag har en blogg där jag brukar lägga ut fina bilder som jag hittar på nätet. Vad kan hända?
Reglerna är glasklara på det här ämnet. Det är förbjudet att publicera bilder som du inte har upphovsrätten till. Lagen gör ingen skillnad mellan privata sajter och kommersiella.

Regler 4. Får jag klippa ihop en egen video av mina favoritfilmer och lägga ut på nätet?
Nej det får du inte. Upphovsrätten gäller även delar av verk. Det pratas ibland om citaträtt men det gäller i princip bara texter, och inte alls för konstnärliga verk. Konstnärliga verk får nästan bara citeras i vetenskapliga sammanhang.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0